-
جمعآوری اسناد و مدارک مثبته:
منظور همان فاکتورها، فیشها، رسیدهای پرداخت، رسیدهای بانکی و غیره میباشد. -
تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک مثبته:
منظور تجزیه و تحلیل یا همان بررسی دقیق یک حسابدار است که مثلاً اگر رسیدی یا فاکتوری در دست دارد، جهت چگونگی ثبت آن فکر میکند. -
سند حسابداری:
پس از تجزیه و تحلیل، حسابدار میبایست جهت ثبتهای مربوطه به سند حسابداری رجوع کند که امروزه در اکثر ادارات در نرمافزارهای کامپیوتری حسابداری انجام میگیرد. -
دفتر روزنامه:
سپس میبایست از روی سند حسابداری، دفتر روزنامه که جزء دفاتر قانونی میباشد، ثبت گردد. نکته قابل ذکر این است که دفتر روزنامه دقیقا همانند سند حسابداری است. -
دفتر کل:
بعد از ثبت در دفتر روزنامه، میبایست مانده هر حساب در دفتر کل که به صورت ریز هر حساب در آن گنجانده شده، منتقل گردد. -
دفتر معین:
بعد از دفتر کل نیز میبایست هر کدام از حسابها که ریز دارند، مانند بانک ملی، صادرات و… به صورت جزء وارد دفتر معین گردد. -
ماندهگیری از حسابهای دفتر کل:
در پایان سال مالی میبایست از تمامی حسابهای دفتر کل ماندهگیری شود. -
تراز آزمایشی:
پس از ماندهگیری از حسابهای دفتر کل، میبایست به ترتیب خاصی که بعداً در سرفصلی تحت عنوان تراز آزمایشی توضیح داده خواهد شد، کلیه حسابها گنجانده شود. قابل ذکر است که تراز آزمایشی دو ستونی میباشد. -
اصلاح حسابها:
در پایان هر دوره مالی و پس از ایجاد تراز آزمایشی، یک سری اصلاحات میبایست در دفاتر مالی صورت گیرد. عمده این اصلاحات شامل استهلاک داراییهای ثابت، مشخص نمودن ذخیره مطالبات مشکوکالوصول و هزینههای اجاره، بیمه و حقوقهایی است که بنا به دلایلی، مثلاً فراموشی حسابدار، پرداخت نشده است. -
تراز آزمایشی اصلاح شده:
پس از انجام اصلاحات، حسابدار تراز آزمایشیای را طراحی میکند که کلیه اصلاحات نیز در آن قید شده باشد. این تراز، تراز آزمایشی اصلاح شده نامیده میشود. -
صورت سود و زیان:
نتیجه فعالیت هر شرکتی اعم از خدماتی، بازرگانی و تولیدی از روی صورت سود و زیان مشخص میشود که در هر واحد به شکل متفاوتی ارائه میگردد. -
صورت سرمایه:
صورت سرمایه به ترتیب سرمایه اولیه، سرمایهگذاری مجدد، برداشتها و در نهایت سود یا زیان طی سال مالی محاسبه میشود تا میزان سرمایه در پایان دوره مشخص گردد. -
ترازنامه:
بیلان یا ترازنامه به ۳ شکل طراحی میشود، اما مهمترین آن ترازنامه به شکل T است که داراییها در یک طرف و مجموع بدهیها و سرمایه در طرف دیگر درج میشود و میبایست دو طرف با یکدیگر برابر و تراز باشند. -
بستن حسابهای موقت:
در هر شرکتی دو نوع حساب وجود دارد: حسابهای دائم و موقت. حسابهای موقت در پایان سال معمولاً به حساب خلاصه سود (زیان) بسته میشوند. در تمامی واحدها، هزینه به عنوان حساب موقت محسوب میشود. -
تراز اختتامی:
قبل از بستن حسابهای دائم، لیستی از آن در صورتحسابی تحت عنوان تراز اختتامی تهیه میشود. -
بستن حسابهای دائمی:
پس از بستن حسابهای موقت، نوبت به بستن حسابهای دائم میرسد. عمده حسابهای دائمی شامل داراییها، بدهیها و سرمایه میباشد. -
تراز افتتاحی در سال مالی جدید:
قبل از افتتاح حسابهای دائم در سال مالی جدید، لیستی از آن در صورتحسابی تحت عنوان تراز افتتاحیه تهیه میشود. -
افتتاح حسابهای دائمی در سال مالی جدید:
تمامی حسابهای دائمی (دارایی، بدهی، سرمایه) با حساب تراز افتتاحی افتتاح میشوند.