شماره تماس : 0912 0 750 450
www.Anis.ir
  • خانه
  • مقالات
  • همه‌چیز درباره مساعده: قوانین، نحوه پرداخت و ثبت حسابداری

همه‌چیز درباره مساعده: قوانین، نحوه پرداخت و ثبت حسابداری

دسته‌بندی:

حسابداری

تاریخ انتشار:

1404/03/21

همه‌چیز درباره مساعده: قوانین، نحوه پرداخت و ثبت حسابداری

همه‌چیز درباره مساعده: قوانین، نحوه پرداخت و ثبت حسابداری

دسته‌بندی:

حسابداری

تاریخ انتشار:

1404/03/21

در بسیاری از سازمان‌ها، کارکنان ممکن است پیش از پایان ماه به دلایل مختلفی نیاز به دریافت بخشی از حقوق خود داشته باشند. این مبلغ که به عنوان مساعده شناخته می‌شود، باید طبق ضوابط خاصی پرداخت و ثبت شود تا هم منافع کارمند حفظ شود و هم شرکت دچار ضرر نگردد. در این مقاله، به بررسی جامع مفهوم مساعده، نحوه پرداخت، محدودیت‌ها و نحوه ثبت آن در حسابداری می‌پردازیم.

 

✅ مساعده چیست؟

 

🔹 مساعده که به انگلیسی Advance میشود بخشی از حقوق پرسنل میباشد که معمولا قبل از پایان هر ماه به علت نیاز کارمندان به آن ها پرداخت می شود و در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد همان ماه به طور کامل از حقوق آنها تحت عنوان مساعده کسر می گردد.

🔹 پرداخت مساعده اصولا ضوابط خاص خود را دارد. می توان گفت مساعده مبلغی است که به عنوان علی الحساب حقوق به کارگر پرداخت میشود و مبلغ آن در پایان هر ماه باید صفر شود.

🔹 معمولا اگر شركت خصوصي باشد ميزان مساعده ماهيانه معمولا مدير شركت يك سقفي براي مدير مالي تعيين ميكند كه اگر پرسنل در حين كار تسويه كرد شركت پرداخت بيشتر از حقوق پرسنل نكرده باشد و از اين بابت ضرري نبيند و بطور معمول شركت ها براي پرسنل تازه استخدام كمتر از يكماه مساعده پرداخت نميكنند.

🔹 لازم به ذکر است که مساعده ذیل کسورات توافقی قرار میگیرد.

🔹 نحوه ثبت حسابداری مساعده: برای ثبت نمودن مساعده در زیر مجموعه دارایی ها و حساب های دریافتنی غیر تجاری، حسابی تحت عنوان مساعده پرسنل می سازیم که ماهیت این حساب مانند حساب های دریافتنی، بدهکار می باشد. پس این اشتباه است که در زمان پرداخت مساعده، آنرا با ثبت حقوق و دستمزد انجام دهیم زیرا تا زمانی که ماه به پایان نرسد، کار پرسنل هیچگاه کامل نشده که بخواهیم حقوقی پرداخت کنیم.

🔹 مساعده در واقع تا پایان ماه به عنوان طلب شرکت از پرسنل حساب می شود و ثبت آن بشرح زیر میباشد:

حساب های دریافتنی غیرتجاری/مساعده پرسنل (بدهکار)
صندوق (بستانکار)

 

جمع‌بندی:

مساعده ابزاری مفید برای مدیریت نیازهای مالی کوتاه‌مدت کارکنان است، اما برای استفاده مؤثر از آن، باید قوانین مربوط به پرداخت، ثبت حسابداری و سقف مساعده رعایت شود. شرکت‌ها باید این فرآیند را با دقت تنظیم کنند تا تعادل بین منافع پرسنل و سلامت مالی سازمان برقرار بماند. همچنین لازم است کارکنان بدانند که مساعده به عنوان علی‌الحساب حقوق است و در پایان ماه از حقوق نهایی کسر می‌شود.


از همراهی شما تا انتهای این مقاله سپاسگزاریم. تیم سایت آنیس همواره در تلاش است تا اطلاعات کاربردی و تخصصی در حوزه حسابداری و مدیریت منابع انسانی در اختیار شما قرار دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مفاهیم مهم دیگر، سری هم به مقالات دیگر ما بزنید

 

 
برچسب ها :

حسابداری آنیس

,

حسابداری anis

,

نرم افزار حسابداری آنیس anis

,

سامانه مودیان آنیس

,

مودیان anis

,

مودیان آنیس

,

نرم افزار حسابداری

,

نرم افزار حسابداری با سامانه مودیان

,

دانلود نرم افزار حسابداری رایگان

,

بهترین نرم افزار حسابداری رایگان برای کامپیوتر

,

دانلود نرم افزار حسابداری رایگان بدون محدودیت برای کامپیوتر

,

دانلود نرم افزار حسابداری رایگان بدون قفل

,

بهترین نرم افزار حسابداری

,

دانلود رایگان نرم افزار حسابداری ساده برای مغازه

,

بهترین نرم افزار حسابداری رایگان

,

نرم افزار حسابداری اندروید فروشگاهی

,

سامانه مودیان

,

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

,

شناسه کالا سامانه مودیان

,

ثبت نام سامانه مودیان

,

آموزش سامانه مودیان

,

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

,

قانون تسهیل سامانه مودیان

,

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان pdf

,

مهلت ارسال فاکتور در سامانه مودیان

,

سامانه مودیان امور مالیاتی

,

سامانه مودیان ارزش افزوده

,

سامانه مودیان ارسال فاکتور

,

سامانه مودیان استعلام

,

سامانه مودیان آموزش

,

سامانه مودیان الکترونیکی

تایید

لغو