شرح شغل حسابداری بسیار گسترده است که بهصورت تفکیک شده در 4 دستهبندی عادی، تکنیکی، ماهرانه و پژوهشی قرار میگیرند. وظایف عادی مهارتهای ابتدایی هر حسابدار است و وظایف حرفهای شامل ارائه مشاورههای مالیاتی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی میشود. در پاسخ به سوال «حسابدار کیست و چه وظایفی دارد؟» باید گفت حسابدار وظیفه ثبت معاملات و کنترل فرایندهای مالی را دارد. همچنین مهارت کار با نرمافزارهای حسابداری، یکی از مهمترین مهارتهایی است که هر حسابداری باید کسب کند.
وظایف عادی؛ شرح وظایف یک حسابدار تازهکار
از جمله وظایف عادی و معمولی حسابداری، میتوان به مهارتهای ابتدایی اشاره کرد که ثبت درآمدها و هزینههای شرکت، کنترل حساب سود و زیان، حسابداری حقوق و دستمزد و محاسبه حقوق پرسنل از جمله وظایف یک حسابدار تازهکار هستند. البته پس از مسلط شدن به این مهارتها، فرد باید به سراغ یادگیری مهارتهای تکنیکی برود و کار کردن با انواع نرم افزار حسابداری شرکتی را فرا گیرد.
وظایف تکنیکی؛ یکی از بخشهای مهم شرح شغل حسابدار
مهمترین وظایف حسابدار شرکت در بخش تکنیکی، بودجهبندی و حسابداری مدیریت است. از جمله وظایف تکنیکال حسابداری میتوان به فرآیند شناسایی، اندازهگیری، گردآوری، سنجش، تحلیل، تفسیر و ارائه اطلاعات مالی اشاره کرد. همچنین درک روابط محلی و معلولی یا تشخیص فعالیتهایی که ارزشافزوده ایجاد نمیکنند یا کارایی ندارند نیز از تسکهای تکنیکی در حسابداری است. علاوهبر این، فرد حسابدار باید حتما با انواع حسابرسی آشنا بوده و به اصول و قوانین حسابرسی مسلط باشد.
وظایف ماهرانه حسابداری چیست؟ تصمیمگیری و گزارشگیری
در شرح وظایف حسابدار تصمیمگیری و گزارشگری نیز وجود دارد که مستلزم آن داشتن فهم عمیق و قدرت بالای تجزیه و تحلیل ترازنامهها، صورت سود و زیان و گردش وجوه نقد است. جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام به منظور کنترل هرچه بیشتر عملیات حسابداران، اطمینان از صحت گزارشهای ارائه شده توسط تیم حسابداری و ارزیابی سیستمهای گزارش مالی شرکت بهمنظور اطمینان از صحت عملکرد آنها، بخش مهارتهای ماهرانه در شرح وظایف حسابدار شرکت هستند.
وظایف پژوهشی؛ بخشی از شرح وظایف حسابدار ارشد
وظایف پژوهشی شامل مهارتهای تحلیلی و طراحی سیستم و مشاورهی حرفهای مستقل میشود. تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای تعیین استراتژیها و دستیابی به اهداف مالی مشتری از اصلیترین وظیفههای پژوهشی در لیست وظایف حسابدار است. البته که این فرد باید بهصورت کامل به مهارتهای محاسبه و حسابداری حقوق و دستمزد، تعیین و تغییر فرایندهای مالی و ارائه سندهای مالی مسلط باشد.