در حسابداری، داراییهایی که بهصورت اهدایی (کمک بلاعوض) از سوی دولت یا سایر اشخاص دریافت میشوند، دارای ثبتهای خاص و نکات مهمی هستند که در صورت عدم ثبت صحیح، میتوانند منجر به اشتباهات مالیاتی یا گزارشگری شوند. در این مقاله با ثبتهای دقیق و نحوه برخورد حسابداری در زمان دریافت و استرداد این داراییها آشنا میشویم.
⁉️ سوال :
ثبت دارایی های مشهود یا نامشهود بدست آمده از طریق اهداء(کمک بلاعوض) توسط دولت یا دیگران به چه نحوی ست؟ایا این دارایی ها نیز به بهای تمام شده ثبت میشه یا خیر؟
و اینکه اگردریافت کننده بنا به دلایلی مجبور به استرداد این دارایی شود چه ثبتهایی زده میشود؟
◀️ مثلاشرکت x یک قطعه زمین به شهرداری اهدامیکنه که قراره بشه فرهنگسرا
بهای تمام شده اولیه 25000 وارزش منصفانه40000 اولا ثبت اولیه رویداد؟
حالا اگه شهرداری به تعهدش عمل نکنه ومجبورشه زمین وپس بده یا مثلا خودزمین وپس نده بجاش پولشوبده چه ثبتی بایدزد؟
✔️ پاسخ :
ثبت دریافت دارایی در زمان اهدا
دارایی
درآمد اهداء(بس)
به ارزش منصفانه+مخارج تحمیل شده(مخارج ثبت و ..)
درصورتی که اهدا به صورت مشروط صورت گیرید به عنوان بدهی شناسایی می شود.
دارایی**
بدهی(تعهدات مرتبط با کمک بلاعوض)(بس)
که پس از ایفای تعهدات (یادرادامه ایفای تعهدات در پایان سال
بدهی(تعهدات مرتبط با کمک بلاعوض)
درآمد اهداء** (بس)
هزرینه استهلاک**
استهلاک انباشته** (بس)
درصورت استرداد دارایی اهدایی:
بدهی(تعهدات مرتبط با کمک بلاعوض)*(مانده)*
استهلاک انباشته
زیان ناشی از استرداد
دارایی** (بس)
وجه نقد(در صورت پرداخت بابت جریمه) **(بس)
در نتیحه:ثبت صحیح داراییهای اهدایی و نحوه برخورد با استرداد آنها از جمله موارد مهم در حسابداری میباشد که آشنایی با استانداردها و ثبتهای مرتبط، برای حسابداران ضروری است. امیدواریم این مقاله به شفافتر شدن این موضوع برای شما کمک کرده باشد.
از اینکه این مطلب را در سایت آنیس مطالعه کردید سپاسگزاریم. برای یادگیری نکات تخصصیتر در زمینه حسابداری و مشاهده مقالات آموزشی بیشتر، حتماً به سایر بخشهای سایت آنیس نیز سر بزنید.