پایان سال مالی یکی از حساسترین مقاطع کاری برای واحدهای مالی و حسابداری است. در این مرحله باید کلیه حسابها بررسی، مغایرتها رفع و ذخایر لازم شناسایی شود تا صورتهای مالی شرکت بهصورت صحیح و مطابق با واقعیت تهیه گردد. رعایت این اقدامات نهتنها از بروز خطا جلوگیری میکند، بلکه موجب انطباق گزارشها با الزامات قانونی و مالیاتی خواهد شد.
🔻برخی از اقدامات مهم پایان سال مالی جهت تهیه تراز حسابداری صحیح و مطابق با واقعیت به شرح زیر است :
1- بررسی فروش های شرکت و صورت حساب های صادره و اطمینان از ثبت همه آنها با توجه به شماره سریال صورت حساب ها .
2- انجام مطابقت حساب ها با طرف حساب های شرکت .
3- انجام انبار گردانی و تهیه صورت جلسه مناسب و تعیین کسر و اضافات انبار و انجام اصلاحات تراز. (در شرکت هایی که با موجودی کالا سر و کار دارند)
4- محاسبه استهلاک (با توجه به بخشنامه 78/95/200 مورخ 1395/11/4 موضوع ماده 149 ق.م.م)
5- انجام تسعیر ارز حساب های ارزی .
6- کنترل مغایرت گیری های بانکی و اخذ تاییدیه از تنخواه داران.
7- مطابقت گزارشات برون سازمانی (معاملات فصلی اظهار نامه های ارزش افزوده و لیست هاي حقوق و دستمزد بيمه و ماليات) با دفاتر شرکت و بررسی مغایرت های احتمالی.
8- برآورد ذخیره هزینه ها و اطمینان از ثبت تمام هزینه ها در دوره مربوطه .
9- محاسبه بهای تمام شده موجودي كالا و كالاي فروش رفته .
10- بررسی تسهیلات بانکی و انجام ثبتهای هزینههای مالی .
11- اصلاح تتمه مانده حسابها ( مانند رندهای قبوض مالیاتی )
12- انجام طبقه بندی حسابها ( مانند یک کاسه کردن حساب ارزش افزوده )
13- برآورد ذخیره مالیاتی عملکرد با توجه به درآمدهای معاف و مشمول و هزینههای غیر قابل قبول مالیاتی .
14- ثبت اندوخته قانونی ( با توجه به مفاد ماده 140 و 238 اصلاحیه قانون تجارت )
در نتیحه:عملیات بستن حسابها شامل مجموعهای از بررسیها و اصلاحات نظیر کنترل فروشها، انبارگردانی، مغایرتگیری بانکی، محاسبه استهلاک، ذخیره هزینهها و مالیات است. اجرای دقیق این مراحل باعث میشود گزارشهای مالی شرکت شفاف، منسجم و قابل اتکا باشد.
از همراهی شما با سایت آنیس سپاسگزاریم ، پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با سایر آموزشهای حسابداری و مالی، دیگر مقالات ما را نیز مطالعه فرمایید.